2023/2024 навучальны год

Дата правядзення: 21.03.2024

Тэма: «Радзіма мая Беларусь у асобах. Адданыя справе і краіне» (аб дзяржаўных дзеячах, прадстаўніках органаў дзяржаўнага кіравання)

ШАГ 1 «Мы даведваемся»

На першым этапе актуалізуюцца веды аб дзяржаўным кіраванні Рэспублікі Беларусь з дапамогай інтэрактыўнай віктарыны "Мы даведаемся". Дзеці адказвалі на пытанні, як рэалізуецца права грамадзян выбіраць і быць выбранымі ў Рэспубліцы Беларусь, называлі органы дзяржаўнай улады ў Рэспубліцы Беларусь, мэты і задачы Маладзёжнага парламента пры Нацыянальным сходзе Рэспублікі Беларусь і іншыя.

У фокусе абмеркавання былі пытанні аб дзяржаўнай уладзе ў Рэспубліцы Беларусь, правах выбаршчыка, маладзёжных грамадскіх аб'яднаннях, аб рабоце Маладзёжнага парламента пры Нацыянальным сходзе Рэспублікі Беларусь, маладзёжнай кадравай палітыцы.

ШАГ 2 "Мы разважаем"

На другім этапе было арганізавана абмеркаванне прадстаўленага матэрыялу і знаёмства са старшынёй сельскага выканаўчага камітэта Макрушычам Аляксандрам Генадзевічам.

Аляксандр Генадзевіч адказаў на пытанні навучэнцаў і расказаў аб тым, як важна паставіць перад сабой мэту і прыкласці максімум намаганняў для яе дасягнення. Аляксандр Генадзьевіч звярнуў увагу навучэнцаў на Артыкул 38 Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь, дзе сказана аб тым, што грамадзяне Рэспублікі Беларусь маюць права свабодна выбіраць і быць выбранымі ў дзяржаўныя органы на аснове ўсеагульнага, роўнага, прамога або ўскоснага выбарчага права пры тайным галасаванні. Макрушыч А.Г. адзначыў, што ў нашай краіне створаны ўмовы для далучэння моладзі да парламенцкай дзейнасці, фарміравання прававой і палітычнай культуры моладзі.

У дыялог уступае навучэнка 11 класа Арцюх Яўгенія, якая пацікавілася, як у палітычным і эканамічным жыцці краіны можа ўдзельнічаць грамадзянін, які не дасягнуў выбарчага ўзросту. Яўгенія адзначыла, што яна, як будучы юрыст, вывучае асноўныя законы краіны і звярнула ўвагу на тое, што Канстытуцыя Рэспублікі Беларусь гарантуе грамадзянам права роўнага доступу да любых пасад у дзяржаўных органах у адпаведнасці са здольнасцямі.

Навучэнец 10 класа Емяльяновіч Мірон паведаміў аб дзейнасці Маладзёжнага савета пры Нацыянальным сходзе Рэспублікі Беларусь, адзначыў, што маладыя людзі маюць магчымасць удзельнічаць у распрацоўцы праектаў нарматыўных прававых актаў, якія закранаюць правы і законныя інтарэсы моладзі, у фарміраванні і рэалізацыі дзяржаўнай маладзёжнай палітыкі.

Падлеткі раскрылі сутнасць такіх паняццяў, як актыўная грамадзянская пазіцыя, лідарства, ініцыятыўнасць, грамадзянская адказнасць, грамадзянская сталасць.

Вынік падвяла навучэнка 11 класа Ламака Вікторыя: «Не толькі высокія ўзнагароды, званні і пасады сведчаць аб тым, што ўклад чалавека ў развіццё сваёй краіны варты высокай ацэнкі. Штодзённая добрасумленная праца, клопат пра сваю сям'ю, актыўная грамадзянская пазіцыя, любоў да сваёй справы, Радзімы, прыхільнасць да маральных ідэалаў – гэта тое, што, бясспрэчна, можна аднесці да характарыстык лепшых беларусаў».

У ходзе рэалізацыі ШАГа 3 "Мы дзейнічаем" вядучы падвёў вынікі. Удзельнікі сустрэчы адказалі на пытанні вядучага, адзначылі, што тэма сённяшняй размовы актуальная, і зрабілі выснову: мы павінны адчуваць сябе датычнымі да жыцця нашай дзяржавы, нашага народа і разумець, што ад актыўнай пазіцыі кожнага залежыць жыццё краіны.

Дата правядзення: 22.02.2024

Тэма: «Радзіма мая Беларусь у асобах. Абаронцы Айчыны» (пра супрацоўнікаў Узброеных Сіл, пагранічнай службы, мытнай службы, МНС)

ШАГ 1 «Мы даведваемся»
На першым этапе з дапамогай інтэрактыўнай віктарыны "Мы даведаемся" актуалізуюцца веды аб супрацоўніках Узброеных Сіл, пагранічнай службы, мытнай службы, МНС Рэспублікі Беларусь.
Навучэнцы прынялі актыўны ўдзел у віктарыне і адказалі на пытанні:
Чаму ваенная служба ва ўсе часы была справай гонару, школай мужнасці і самаахвярнасці? Якія дасягненні беларускіх вайскоўцаў у міжнародных вайсковых гульнях і спаборніцтвах? Чым займаецца кіналагічная служба на мяжы і мытні? Якая асноўная мэта цэнтраў МНС для працы з насельніцтвам?
Прыводзілі прыклады доблесці, гонару, гераізму і самаахвяравання беларускіх воінаў у гісторыі сучаснай Беларусі, ушанавалі хвілінай маўчання ўсіх загінуўшых.
ШАГ 2 "Мы разважаем"
На другім этапе было арганізавана абмеркаванне прадстаўленага матэрыялу і знаёмства з земляком, намеснікам начальніка Навагрудскага РАНС Першукевічам Андрэем Іванавічам.
Андрэй Іванавіч адказаў пытанні навучэнцаў, расказаў, хто паўплываў на выбар прафесіі, якімі якасцямі павінен валодаць супрацоўнік МНС, падзяліўся ўражаннямі аб школьным, студэнцкім і прафесійным жыцці.
Першукевіч А.І. расказаў пра сваё першае «баявое хрышчэнне», разважаў разам з падлеткамі пра тое, як выхаваць сапраўднага патрыёта Беларусі. Старшакласнікаў цікавіла, як маёр службы МНС бавіць вольны час, чым любіць займацца. Выпускнікі пацікавіліся, ці падтрымае Андрэй Іванавіч свайго сына, калі ён захоча звязаць жыццё з Узброенымі Сіламі ці службай у МНС.
У размову ўступілі навучэнцы 11 класа Куцко Ягор і Шыдлоўскі Аляксандр. Ягор расказаў, што плануе паступаць ва ўстанову адукацыі «Акадэмія МУС Рэспублікі Беларусь», а Аляксандр - ва ўстанову адукацыі «Універсітэт грамадзянскай абароны Міністэрства па надзвычайных сітуацыях Рэспублікі Беларусь». Рабяты расказалі аб тым, як рыхтуюцца да паступлення, якія прадметы трэба здаваць падчас цэнтралізаваных экзаменаў і цэнтралізаванага тэсціравання, асаблівую ўвагу надалі праблеме здаровага ладу жыцця, заняткам спортам. Навучэнец 10 класа Емяльяновіч Мірон падтрымаў дыялог і выказаў упэўненасць, што ваенная служба ва ўсе часы была справай гонару, школай мужнасці і самаахвярнасці.
Вынік падвёў навучэнец 9 класа Катлоўскі Уладзіслаў: «Заўсёды абарона Айчыны была і будзе святым патрыятычным абавязкам і ганаровым абавязкам для нас, грамадзян Беларусі. Нашы дзяды і прадзеды ў жорсткіх баях адстойвалі незалежнасць і свабоду сваёй краіны. І сёння нашы старэйшыя браты служаць у войску і ахоўваюць наш мір і спакой».

У ходзе рэалізацыі ШАГу 3 «Мы дзейнічаем» вядучы падвёў вынікі. Удзельнікі сустрэчы адказалі на пытанні вядучага і адзначылі, што тэма сённяшняй размовы актуальная, а для многіх – блізкая і знаёмая, таму што родныя звязалі сваю службу з Узброенымі сіламі (напрыклад, старэйшы брат навучэнца 9 класа Катлоўскага Уладзіслава), сямейную традыцыю маюць намер прадоўжыць Куцко Я. і Шыдлоўскі А. Навучэнка 11 класа Арцюх Яўгенія, якая выбрала сабе прафесію юрыста, працытавала Артыкул 57 Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь: «Абарона Рэспублікі Беларусь – абавязак і свяшчэнны доўг грамадзяніна Рэспублікі Беларусь».
У заключэнне старшакласнікі павіншавалі госця сустрэчы Першукевіча А.І. з надыходзячым святам - Днём абаронцаў Айчыны і Узброеных Сіл Рэспублікі Беларусь.
Вядучы прадставіў фрагмент віншавання Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь Аляксандра Рыгоравіча Лукашэнкі з Днём абаронцаў Айчыны і Узброеных Сіл Рэспублікі Беларусь: «У гэты дзень мы ўспамінаем і дзякуем афіцэрам і салдатам Вялікай Айчыннай вайны, якія са зброяй у руках абаранялі родную зямлю, аддаём даніну павагі ветэранам Узброеных Сіл і воінам-афганцам, якія з гонарам выканалі свой воінскі і інтэрнацыянальны абавязак. Сёння слаўныя ратныя традыцыі працягвае кожны, хто ў наш неспакойны час па клічы сэрца выбірае высакародную прафесію - служыць Айчыне, кожны, хто гатовы стаць на абарону міру і незалежнасці Беларусі. Вы прыклад сапраўднага патрыятызму, смеласці і доблесці».

Дата правядзення: 25.01.2024

Тэма: «Радзіма мая Беларусь у асобах. Слаўныя імёны ў навуцы і адукацыі» (аб дзеячах навукі, прадстаўніках сістэмы адукацыі)


ШАГ 1 «Мы даведваемся»
На першым этапе з дапамогай інтэрактыўнай віктарыны "Мы даведаемся" былі актуалізаваны веды аб навуцы і адукацыі Рэспублікі Беларусь.
Навучэнцы прынялі актыўны ўдзел у віктарыне і адказалі на пытанні: якая роля адукацыі ў сучасным беларускім грамадстве, што азначае прынцып "адукацыя праз усё жыццё", якія ўмовы створаны ў Рэспубліцы Беларусь для падтрымкі таленавітай моладзі, маладых вучоных і іншыя.
Дзеці адзначылі, што ў сучасным свеце важна атрымаць добрую адукацыю, імкнуцца да прафесійнага росту, развіваць інтэлектуальны і творчы патэнцыял. Старшакласнікі засяродзілі ўвагу на падтрымцы маладых вучоных, дзяржаўнай падтрымцы адораных навучэнцаў у нашай краіне.
Асаблівую цікавасць выклікала ў вучняў інфармацыя аб дзеячах навукі, прадстаўніках сістэмы адукацыі, прадстаўленай у прэзентацыі “Радзіма мая Беларусь у асобах. Слаўныя імёны ў навуцы і адукацыі».

ШАГ 2 "Мы разважаем"

На другім этапе была арганізавана сустрэча з земляком, паспяховым прадстаўніком сістэмы адукацыі - Самайловічам Леанідам Мікалаевічам, настаўнікам матэматыкі і інфарматыкі нашай школы, трэнерам каманды Навагрудскага раёна па інфарматыцы.
Леанід Мікалаевіч паразмаўляў з падлеткамі і адказаў на іх пытанні аб падрыхтоўцы прызёраў рэспубліканскай алімпіяды па інфарматыцы. Леанід Мікалаевіч расказаў аб тым, што ў снежні 2023 года каманда навучэнцаў пад яго кіраўніцтвам прымала ўдзел ва Усерасійскай каманднай алімпіядзе ў Санкт-Пецярбургу,. У студзені 2024 года навучэнец СШ № 4 г. Навагрудка Маляўскі Лазар стаў пераможцам 3 тура рэспубліканскай алімпіяды па інфарматыцы і будзе прымаць удзел у заключным рэспубліканскім туры.
Таксама Леанід Мікалаевіч расказаў пра свайго вучня нашай школы, Моніча Аляксандра, выпускніка 2010 года, які стаў не толькі пераможцам заключнага тура рэспубліканскай алімпіяды па інфарматыцы, але і быў удастоены прэміі спецыяльнага фонду Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь па падтрымцы таленавітай моладзі. Леанід Мікалаевіч падзяліўся сваімі ўражаннямі аб рабоце з адоранай моладдзю.
Нагорная Таццяна Міхайлаўна, намеснік дырэктара па выхаваўчай рабоце, пазнаёміла юнакоў і дзяўчат з біяграфіяй станаўлення яшчэ аднаго выпускніка нашай школы, уладальніка прэміі спецыяльнага фонду Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь па падтрымцы таленавітай моладзі Антановіча Арцёма, які ў 2007 годзе стаў пераможцам заключнага тура рэспубліканскай алімпіямы па хіміі. Рыхтавала Арцёма ветэран педагагічнай працы Жолік Яніна Іосіфаўна.
Падлеткаў захапіў аповед пра навуковую дзейнасць выпускніка нашай школы Антановіча Арцёма, які ў свае 32 гады стаў доктарам хімічных навук. Арцём Антановіч за цыкл работ "Атрыманне і даследаванне структуры і аптычных уласцівасцей двухмерных паўправадніковых нанакрышталяў халькагенідаў кадмію, гетэраструктур і ансамбляў на іх аснове" стаў Лаўрэатам прэміі для маладых вучоных імя акадэміка Васіля Купрэвіча ў снежні 2019 года.
Кіраўнік па ваенна-патрыятычным выхаванні Коршун Р.А. расказала пра нашых выпускнікоў школы – былога рэктара (зараз ён ганаровы рэктар) Беларускага дзяржаўнага тэхналагічнага ўніверсітэта Жарскага Івана Міхайлавіча, яго навуковыя працы, а таксама пра Марушка Алену, выпускніцу 2022 года, стыпендыята прэміі А.І. Дубко, студэнтку Установы адукацыі "Універсітэт грамадзянскай абароны Міністэрства па надзвычайных сітуацыях Рэспублікі Беларусь".
Дзеці падвялі вынікі аб значнасці навукі для асобы і адзначылі, што выпускнікі школы розных гадоў былі ўдастоены розных стыпендый: Нагорная Аляксандра ўдастоена стыпендыі Фонду міру, Марушка Алена, Лаўнікевіч Надзея, Севасцьяновіч Анастасія - стыпендыі імя А.І.Дубко.
Старшакласнікі задалі некалькі пытанняў дырэктару ўстановы Ісаенка Галіне Анатольеўне. Рабят цікавіла, ці лічыць Галіна Анатольеўна прафесію педагога асабліва важнай у сучасным грамадстве, у чым сакрэты прафесійнага майстэрства, якія навыкі і якасці неабходныя для паспяховай працы ў сферы навукі. Падчас дыялогу былі абмеркаваны пытанні аб ролі патрыятычнага выхавання маладога пакалення, аб ролі школы ў фарміраванні актыўнай грамадзянскай пазіцыі моладзі. Дыскусію выклікала пытанне: "Педагог - гэта прафесія, пасада або прызванне?" Рабяты прапанавалі сваім настаўнікам працягнуць прапанову: «Настаўнік - гэта…». Навучэнцы спыталі ў настаўнікаў пра іх захапленні, пра тое, як яны бавяць вольны час.
Удзельнікі сустрэчы прыйшлі да высновы, што не толькі высокія ўзнагароды, званні і пасады сведчаць аб тым, што ўклад чалавека ў развіццё сваёй краіны варты высокай ацэнкі. Штодзённая карпатлівая добрасумленная праца, клопат пра сваю сям'ю, актыўная грамадзянская пазіцыя, любоў да сваёй справы, Радзімы, прыхільнасць да маральных ідэалаў – гэта тое, што, бясспрэчна, можна аднесці да характарыстык лепшых беларусаў.

У ходзе рэалізацыі ШАГу 3 «МЫ ДЗЕЙНІЧАЕМ» вядучы падвёў вынікі, прапанаваўшы ўдзельнікам сустрэчы адказаць на наступныя пытанні:
− Наколькі актуальная для вас тэма сённяшняй размовы?
− Якая роля адукацыі і навукі ў жыцці сучаснага чалавека?
– Якая місія педагогаў і вучоных у сучасным грамадстве?
Старшакласнікі разважалі аб выказванні вялікага педагога В.А. Сухамлінскага: “Працу настаўніка ні з чым не параўнаеш…”, а таксама апісвалі тыповы працоўны дзень педагога і вучонага “Адзін дзень з жыцця прафесіянала”, выкарыстоўваючы толькі назоўнікі.
Таксама старшакласнікі вырашылі арганізаваць для навучэнцаў 5-8 класаў у шосты школьны дзень інтэлектуальную гульню «Што? Дзе? Калі?», а ў красавіку — прыняць па магчымасці ўдзел у школьным этапе навукова-практычнай канферэнцыі «Юнацтва.Навука.Культура».

Дата правядзення: 21.12.2023 

Тэма: «Радзіма мая Беларусь у асобах. Захавальнікі прыгожага (пра дзеячаў культуры і мастацтва)».

ШАГ 1 «Мы даведваемся»

   На першым этапе для актуалізацыі ведаў вучняў аб культуры і мастацтве Рэспублікі Беларусь вядучым была прапанавана інтэрактыўная віктарына «Мы даведаемся», якая дазволіла навучэнцам актыўна праявіць сябе, пры гэтым падлеткі выкарыстоўвалі веды, атрыманыя ў ходзе мерапрыемстваў праекта «ШАГ» у 2022/2023 н.г.
   Вучні звярнуліся да слоў Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь А.Г.Лукашэнкі: "Мы павінны зрабіць усё для таго, каб зберагчы і памножыць нашу культурную спадчыну, выхаваць на ёй новае пакаленне".
   Падчас дыялогу навучэнцы 11 класа расказалі пра музейныя скарбніцы Беларусі, назвалі значныя аб'екты Рэспублікі Беларусь, якія ўключаны ў Спіс сусветнай культурнай і прыроднай спадчыны ЮНЕСКА.
   Старшакласнікі прадставілі інфармацыю аб духоўным адраджэнні, гісторыка-культурных каштоўнасцях беларускага народа, самабытнасці культуры. Навучэнцы звярнулі ўвагу на неабходнасць захавання нацыянальнай культурнай спадчыны, ахову гісторыка-культурнай спадчыны як абавязковай умовы ўстойлівага развіцця дзяржавы, умацавання яе прэстыжу ў міжнароднай супольнасці.

ШАГ 2 "Мы разважаем"

   На другім этапе кіраўнік па ваенна-патрыятычным выхаванні Коршун Р.А. пазнаёміла юнакоў і дзяўчат з творчасцю дзеячаў культуры Беларусі: Уладзіміра Мулявіна, Анатоля Ярмоленкі, Ірыны Дарафеевай, Канстанціна Касцючэнкі, Алены Туравай, Івана Паўлава.
Падрабязна спыніліся на творчасці мастака-земляка Кастуся Качана, які нарадзіўся ў суседняй вёсцы Лаўрышава і калісьці скончыў нашу Нягневіцкую сярэднюю школу.
   Госцем сустрэчы стала Бевз Венера Маўліеўна, дырэктар Харосіцкага сельскага дома культуры. Навучэнцам цікава было даведацца, якая роля ўстаноў культуры ў фарміраванні актыўнай грамадзянскай пазіцыі моладзі, у якіх акцыях прымалі ці зараз прымае ўдзел, як даўно працуе Венера Маўліеўна ў сферы культуры і што паслужыла прычынай выбару менавіта гэтай прафесіі. Вучаніцы 10 класа Жытко Радаславе было цікава даведацца, якое месца ў жыцці Венеры Маўліеўны займаюць кнігі, што яна любіць чытаць.

   Падчас рэалізацыі ШАГу 3 «Мы дзейнічаем» вядучы падвёў вынікі сустрэчы, пацікавіўся, ці знаёмыя падлеткі з вынікамі працы намінантаў прэміі «За духоўнае адраджэнне» ў 2022 годзе, каго са старшакласнікаў маглі б рэкамендаваць як кандыдата на гэтую высокую прэмію, якімі якасцямі валодаць. Юнакі і дзяўчаты дружна назвалі імя Хвіневіч Вікторыі, якая вельмі прыгожа малюе, з'яўляецца ўдзельнікам мастацкай студыі «Фрыда», неаднаразовым пераможцам і прызёрам раённых і абласных конкурсаў.
Вядучы адзначыў, што беларуская зямля ўзрасціла шмат выдатных прадстаўнікоў культуры і мастацтва. Сярод іх знакавыя асобы, аб якіх ведаюць усе: Напалеон Орда, Марк Шагал, Іван Хруцкі, Міхаіл Савіцкі, Янка Маўр, Уладзімір Карызна, Уладзімір Мулявін...
   Але застаецца вялізная колькасць нашых суайчыннікаў, мала вядомых шырокаму колу, і тым не менш яны таксама з'яўляюцца гонарам нашай краіны.
   Далей юнакам і дзяўчатам было прапанавана стварыць адмысловую капсулу часу, у якую яны сабралі б найбольш значную інфармацыю пра творчых людзей Беларусі нашага часу. І гэтым чалавекам для нашых вучняў стаў мастак-зямляк Кастусь Качан, чые карціны ўпрыгожваюць не толькі карцінную галерэю роднага горада, але і Музей мастацкай культуры ў Мінску, Траццякоўскую галерэю ў Маскве.

Дата правядзення: 23.11.2023

Тэма: «Радзіма мая Беларусь у асобах. У гэтай красе велічнай ёсць доля працы маёй» (пра працаўнікоў прамысловасці і сельскай гаспадаркі)

ШАГ 1 «Мы даведваемся»

На першым этапе для актуалізацыі ведаў вучняў аб прамысловасці і сельскай гаспадарцы Рэспублікі Беларусь вядучым была прапанавана інтэрактыўная віктарына «Мы даведаемся», якая дазволіла навучэнцам актыўна праявіць сябе, пры гэтым падлеткі выкарыстоўвалі веды, атрыманыя ў ходзе мерапрыемстваў праекта «ШАГ» у 2022/2023 н.г.
Навучэнцы абмеркавалі ўдзел Беларусі ў якасці краіны-партнёра ў міжнароднай выставе ІННАПРОМ, якая праходзіла з 10 па 13 ліпеня 2023 года на пляцоўцы выставачнага цэнтра "Екацерынбург-Экспа" ў Екацерынбургу (Расійская Федэрацыя); назвалі экалагічныя віды транспарту, якія вырабляюцца ў нашай краіне; расказалі пра экскурсіі, праведзеныя ў рамках прамысловага турызму і агратурызму; даведаліся, што называюць чырвоным золатам хімічнай прамысловасці. Юнакі і дзяўчаты адзначылі, што штогод у трэцюю нядзелю лістапада сваё прафесійнае свята адзначаюць работнікі сельскай гаспадаркі і перапрацоўчай прамысловасці аграпрамысловага комплексу, сярод якіх і іх бацькі.

ШАГ 2 "Мы разважаем"

На другім этапе адбылося знаёмства з земляком, паспяховым працаўніком вытворчасці, сельскай гаспадаркі.
Навучэнцы звярнуліся з пытаннямі да госця - Бахара Генадзія Аляксеевіча, старшыні прафсаюзнага камітэта СВК "Нягневічы".
- Раскажыце аб сваёй прафесіі.
- Якіх ведаў і ўменняў патрабуе Ваша прафесія?
- Ці былі цяжкасці ў авалоданні прафесіяй? Калі так, тое, што дапамагала Вам іх пераадолець?
- Што неабходна для таго, каб стаць прафесіяналам сваёй справы?
- Што ўяўляе сабой Ваш працоўны дзень? У якіх умовах Вы працуеце?
- Паўтарылі б Вы выбар дадзенай прафесіі, калі б была магчымасць усё пачаць спачатку?
- Што б Вы параілі тым, хто збіраецца абраць дадзеную прафесію?
Генадзь Аляксеевіч расказаў пра перадавікоў сельскай гаспадаркі. Сярод іх Бажко М.Д., кіраўнік МТФ «Харосіца», ўзнагароджаны медалём «За працоўныя заслугі», загадчык фермы СВК «Нягневічы» Міснікевіч В.М., механізатары Скрыпко М.М., Жарко І.І., Ціхановіч М .С., Шуляк Г.П., Шафар А.М., якія падчас уборачнай кампаніі неаднаразова станавіліся пераможцамі раённых і абласных спаборніцтваў. Другі год запар наша гаспадарка пад кіраўніцтвам старшыні СВК "Нягневічы" Куцко Ю.Г., сапраўднага майстра сваёй справы, станавілася пераможцам пераходнага прыза "Залаты колас". У бягучым годзе наша гаспадарка стала пераможцам абласных спаборніцтваў па нарыхтоўцы травяных кармоў.
Падлеткі актыўна ўключыліся ў падрыхтоўку прэзентацыі пра перадавікоў сельскай гаспадаркі - сваіх блізкіх сваякоў. Навучэнец Х класа Дзяшук Уладзімір расказаў пра свайго дзядулю Уладзіміра Аляксандравіча, які на працягу 34 гадоў працаваў спецыялістам, а потым кіраўніком нашай гаспадаркі і быў узнагароджаны медалём "За працоўную доблесць", Ордэнам Пашаны і занесены ў Кнігу Славы Гродзенскай вобласці.
Навучэнец ХІ класа Шыдлоўскі А., чыя маці працуе бухгалтарам у СВК і часта расказвае пра лепшых людзей гаспадаркі, адзначыў высокія паказчыкі ў працы Бажко М.Дз. Міхаіл Дзмітрыевіч любіць сваю работу, з адказнасцю адносіцца да сваіх абавязкаў кіраўніка малочнатаварнай фермы, з павагай ставіцца да нялёгкай працы работнікаў фермы, цэніць кожнага чалавека. Аляксандр сказаў, што, бываючы на экскурсіі на ферме, навучэнцы маглі бачыць усё, што зроблена рукамі людзей.
Працаўнікі СВК «Нягневічы» праяўляюць сапраўдную гераічнасць, напрыклад, у барацьбе за ўраджай падчас непагоды, працуючы ў сферы жывёлагадоўлі. У нашай гаспадарцы – высокакваліфікаваныя спецыялісты і адказныя механізатары, вадзіцелі, аператары машыннага даення, ветурачы, жывёлаводы.
Дзеці падрыхтавалі відэаролікі аб святкаванні працаўнікамі вёскі свята "Дажынкі" і Дня працаўнікоў сельскай гаспадаркі.

Дзеці з вялікай цікавасцю праслухалі выступленне протаіерэя Фёдара Поўнага, які высока ацаніў работу працаўнікоў сельскай гаспадаркі. Разважанні святара глыбока кранулі навучэнцаў, таму што яны пачулі аб тым, што праца іх бацькоў неацэнная і з'яўляецца сапраўдным подзвігам.

У ходзе рэалізацыі ШАГа 3 «Мы дзейнічаем» вядучы падвёў вынікі ШАГа. Навучэнцы адказалі на пытанне "Наколькі актуальная для іх была тэма сённяшняй размовы?"
Дзеці адчувалі гонар за прафесію бацькоў і землякоў, павагу да людзей працы.
Вучні разумеюць, што не толькі высокія ўзнагароды, званні і пасады сведчаць аб тым, што ўклад чалавека ў развіццё сваёй краіны варты высокай ацэнкі. Штодзённая карпатлівая добрасумленная праца, клопат пра сваю сям'ю, актыўная грамадзянская пазіцыя, любоў да сваёй справы, Радзімы, прыхільнасць да маральных ідэалаў – тое, што, бясспрэчна, можна аднесці да характарыстык лепшых беларусаў.

Дата правядзення: 09.11.2023

Тэма «Радзіма мая Беларусь у асобах. Сям'я – пачатак усіх пачаткаў» (аб ролі бацькоў у стварэнні ўмоў для рознабаковага развіцця дзяцей, значэнні сям'і і сямейнага выхавання)

ШАГ 1 «Мы даведваемся»
У пачатку сустрэчы для актуалізацыі ведаў вучняў аб ролі сям'і ў жыцці чалавека, грамадства і дзяржавы вядучым была прапанавана інтэрактыўная віктарына "Мы даведаемся". Удзельнікі актыўна ўключыліся ў работу, адказвалі на пытанні, дапаўнялі адно аднаго. Дзеці ведаюць, якую падтрымку атрымлівае сям'я ў нашай краіне, каму і за што ўручаецца дзяржаўная ўзнагарода - ордэн Маці, разважалі, якія абавязкі дзяцей у адносінах да сям'і і бацькоў, якая мэта конкурса "Сям'я года", упэўнена адказалі на пытанне "Якім святочным днём пачынаецца і якім заканчваецца Тыдзень бацькоўскага кахання? Як вы лічыце, наколькі гэты тыдзень значны для захавання духоўна-маральных каштоўнасцей сям'і?»

ШАГ 2 "Мы разважаем"
На другім этапе юнакі і дзяўчаты звярнуліся з пытаннямі да гасцей ШАГа – Емяльяновіч Юліі Яўгеньеўны, маці 6 дзяцей, узнагароджанай ордэнам Маці, Цуран Вольгі Мікалаеўны, якая выхоўвае трох сыноў, айца Аляксею, настаяцеля храма Казанскай іконы Божай маці, шматдзетнага бацькі, які мае вопыт выхавання ўсыноўленага дзіцяці.
Вядучы прапанаваў гасцям на працягу 1 хвіліны расказаць пра свае сем'і, а затым сустрэча перайшла ў фармат ток-шоу "100 пытанняў да дарослага". Дзеці задавалі пытанні аб сямейных традыцыях, любімых святах, аб кішэнных грошах дзяцей, аб стаўленні дарослых да татуіровак і іншых «модных навінак», аб стаўленні да грамадзянскага шлюбу, аб значэнні таінства шлюбу, аб існуючых у сям'і правілах. На думку гасцей, найбольш цікавым было пытанне аб тым, якія тры ўмовы вызначаюць шчаслівую сям'ю. Юлія Яўгеньеўна адказала: «Каханне, цярпенне, давер», Вольга Мікалаеўна і бацька Аляксей яе падтрымалі. Гутарка атрымалася цёплай і адкрытай.
У ходзе рэалізацыі ШАГа 3 "Мы дзейнічаем" вядучы падвёў вынікі сустрэчы. Навучэнцы адказалі на пытанне "Наколькі актуальная для іх была тэма сённяшняй размовы?" Растлумачылі сэнс выказванняў У.А. Сухамлінскага і А.С. Макаранка аб сям'і.
Кожны пагадзіўся з тым, што святы абавязак дзяцей - любіць, паважаць сваіх бацькоў. Дзеці ўпэўнены, што менавіта сям'я дае паўнату жыцця, прыносіць шчасце, але кожная сям'я з'яўляецца, перш за ўсё, вялікай справай, якая мае дзяржаўнае значэнне,
Навучэнка 11 класа Арцюх Яўгенія расказала пра ветэрана педагагічнай працы Шкарпета Анфісу Юльянаўну, шматдзетную маці, якая выхоўвала 5 дзяцей, якія сталі годнымі людзьмі. Цяжкі лёс Анфісы Юльянаўны глыбока крануў рабят, і яны прапанавалі стварыць відэа-прэзентацыю аб Шкарпета А.Ю. з тым, каб не толькі яе вучні і аднавяскоўцы, але і іншыя людзі ў розных кутках нашай краіны і за яе межамі даведаліся пра матчын подзвіг гэтай дзіўнай жанчыны, якая, нягледзячы на цяжкасці, якія выпалі на яе долю, захавала ў сваім сэрцы дабрыню і любоў да людзей.

Дата правядзення 28.09.2023.

Тэма: «Радзіма мая Беларусь у асобах. Ад вясёлых стартаў - да алімпійскіх вяршыняў» (пра легенды і герояў спорту, развіццё індустрыі спорту і турызму)

ШАГ 1 «Мы даведваемся»
Вядучы звярнуў увагу навучэнцаў на выказванне Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь А.Р. Лукашэнка на ўрачыстай цырымоніі адкрыцця II Гульняў краін СНД: «Мы зрабілі і будзем рабіць усё … для таго, каб Гульні краін Садружнасці сталі сапраўдным сімвалам дружбы, міру і стварэння.
Дэвіз нашых Гульняў - "Моцны характар - яркая гульня!". Гэта не толькі пра спорт. Гэта пра кожнага з нас.
Прыйшоў час мужных і рашучых людзей, людзей, здольных пастаяць за гонар краіны, за перамогі сваіх бацькоў і будучыню сваіх дзяцей. Гэта - наш час…
Нас немагчыма - ні расіян, ні беларусаў, ні іншых - выкрасліць з міжнароднага алімпійскага і спартыўнага руху. Вы заўсёды будзеце запатрабаваны. Вы заўсёды будзеце ў справе».
Дзеці адказалі на пытанні інтэрактыўнай віктарыны «Мы даведаемся», якая дала магчымасць навучэнцам актыўна праявіць сябе, у тым ліку выкарыстоўваючы веды, атрыманыя падчас мерапрыемстваў праекта «ШАГ» у 2021/2022, 2022/2023 навучальных гадах. Зайшла размова аб месцы Беларусі ў сусветнай спартыўнай супольнасці, аб тым, якая фізкультурна-аздараўленчая работа праводзіцца з насельніцтвам, аб тым, што садзейнічае развіццю масавага спорту. Дзеці падрыхтавалі і прадставілі інфармацыю аб беларускіх спартсменах на II гульнях СНД. Старшакласнікі адзначылі, што яны адчуваюць гонар за сваю краіну.
ШАГ 2 "Мы разважаем"
На другім этапе юнакі і дзяўчаты звярнуліся з пытаннямі да госця ШАГа, настаўніка вучэбнага прадмета "Фізічная культура і здароўе" Моніча У.А.:
- Як вы лічыце, якія якасці адрозніваюць спартсмена-патрыёта сваёй радзімы? Што для Вас значыць быць патрыётам сваёй краіны?
- Што для Вас значыць спорт?
- Калі Вы пачалі займацца спортам?
- Які важны ўрок вы вынеслі са сваёй педагагічнай дзейнасці якасці настаўніка фізічнай культуры?
- Спарстмен павінен імкнуцца быць першым. Гэта факт. Але стаць чэмпіёнам удаецца не ўсім. Гэта таксама факт. Гавораць, трэба ўмець прайграваць. Які сэнс, на ваш погляд, закладзены ў гэтым меркаванні?
- Калі б Вы зноў стаялі перад выбарам, што б выбралі і якіх памылак пастараліся пазбегнуць?
У дыялог уступаюць навучэнец 11 класа Аляксандр Шыдлоўскі і навучэнец 8 класа Равінскі Максім, якія ўжо ў гэтым навучальным годзе сталі прызёрамі раённых спаборніцтваў "Легкаатлетычны крос", і расказваюць, што штодзённыя трэніроўкі і мэтанакіраванасць дапамагаюць перамагчы.
Старшакласнікі прыйшлі да высновы, што штодзённая карпатлівая добрасумленная праца, актыўная грамадзянская пазіцыя, любоў да Радзімы, вернасць сваёй справе, мужнасць, стойкасць, прыхільнасць маральным ідэалам даюць магчымасць дабіцца поспехаў у выбранай справе.

У ходзе рэалізацыі ШАГа 3 "Мы дзейнічаем" вядучы падводзіць вынікі.
- Наколькі актуальная для вас тэма сённяшняй размовы?
Спартыўныя дасягненні беларускіх спартсменаў на міжнародных спаборніцтвах, Алімпійскіх гульнях дазволілі ўсяму свету даведацца аб нашай краіне. Усім аматарам спорту вядома тое шчымлівае пачуццё гонару за сваю краіну, калі нашы спартсмены ўзнімаюцца на п'едэстал гонару і ў іх гонар гучыць Дзяржаўны гімн Рэспублікі Беларусь, узнімаецца Дзяржаўны флаг Рэспублікі Беларусь.
Удзельнікі мерапрыемства адзначылі, што кожны з іх мае сваіх герояў спорту.
Старшакласнікі вырашылі стварыць старонку віртуальнага альбома аб сваіх земляках, знаёмства з якімі будзе праходзіць у рамках рэалізацыі праграмы ШАГі пасля кожнага праведзенага мерапрыемства на працягу навучальнага года папаўняць яе новай інфармацыяй.