Кансультацыя для выхавальнікаў дашкольнай адукацыі
“Роля маўленчых практыкаванняў
у развіцці дыялагічный мовы дашкольнікаў”
Мова - гэта сродак разумення навакольнага, разумовыя, эмацыйныя і аналітычныя здольнасці чалавек. Усе псіхічныя працэсы ў дзіцяці: памяць, увага, уяўленне, мысленне, адвольныя паводзіны развіваюцца з прамым удзелам мовы. Развіваць дробнаю маторыку можна праз нанізванне кольцаў пірамідкі, выкладванне мазаікі, палачак...
З палачак можна выкласці дарожку, домік, плот, ялінку. Спачатку трэба даваць дзецям буйныя палачкі (памерам з простай аловак), паступова памяншаючы іх памер да падліковай палачкі, а затым і запалкі. Пры гэтым важна вучыць дзяцей правільна захопліваць прадметы трыма пальцамі (вялікім, паказальным і сярэднім). Акрамя практыкаванняў з прадметамі, развіццё дробнай маторыкі таксама ажыццяўляецца ў гульнях пальцамі ( «Сарока, ладачкі, Каза») і ў спецыяльных практыкаваннях, у якіх выхавальнік па чарзе падымае і апускае ўсе пальцы спачатку адной, а затым другой рукі дзіцяці, праводзіць згінанне і разгінанне пальцаў і т. в.
Вялікі ўплыў на развіццё мовы дзяцей аказваюць гульні, зместам якіх з'яўляецца інсцэніраванне якога-небудзь сюжэту, так званыя гульні-драматызацыі. Карагодныя гульні і гульні са спевамі спрыяюць развіццю выразнасці мовы і ўзгодненасці слоў з рухамі. Падобныя гульні фарміруюць таксама адвольнае запамінанне тэкстаў і рухаў.
У чым заключаецца сувязь рухаў пальцаў рук і мовы?
Руху пальцаў рук гістарычна, у ходзе развіцця чалавецтва апынуліся цесна звязанымі з маўленчай функцыяй.
Першай формай зносін першабытных людзей былі жэсты, паступова яны сталі спалучацца з выкрыкамі. Прайшлі тысячагоддзі, пакуль развілася слоўная мова, але яна доўгі час была звязана з жэстамі.
Самі рухі пальцаў рук паступова ўдасканальваліся - з пакалення ў пакаленне людзі выконвалі ўсё больш тонкую і складаную працу. У сувязі з гэтым адбывалася павелічэнне плошчы рухальнай праекцыі рукі чалавека. Так развіццё функцый рукі і мовы ў людзей ішло паралельна.
Прыкладна такі ж ход развіцця гаворкі дзіцяці. Спачатку пачынаюць развівацца руху пальцаў рук, калі ж яны дасягаюць дастатковай тонкасці, пачынаецца развіццё славеснай мовы. Развіццё рухаў пальцаў рук як бы падрыхтоўвае глебу для наступнага фарміравання мовы.
Авалоданне дыялагічнай мовай - гэта адна з галоўных задач маўленчага развіцця дашкольнікаў. Яе паспяховае вырашэнне залежыць ад многіх умоў (маўленчага асяроддзя, сацыяльнага асяроддзя, сямейнага дабрабыту, індывідуальных асаблівасцяў асобы, пазнавальнай актыўнасці дзіцяці і да т.п.), якія неабходна ўлічваць у працэсе мэтанакіраванага маўленчага выхавання. Вопыт маўленчых зносін з дарослым дзіця пераносіць у свае ўзаемаадносіны з аднагодкамі. У дашкольніка ярка выяўлена патрэба ва ўвазе аднагодка, жаданне данесці да партнёра мэты і змест сваіх дзеянняў.
Гульня - важны і істотны складальнік жыцця дзяцей у дзіцячым садзе. Гульні можна ўключаць не толькі ў занятках і ў сумеснай дзейнасці выхавальніка з дзецьмі, але і ў самастойнай дзейнасці дзецях.
У гульні ў дзяцей фарміруюцца:
-уменні карыстацца ў дыялогу рознымі відамі рэплік (пытанні, паведамленні, падахвочванні) і адпаведныя ім у адказ рэакцыі.
-уменні выконваць элементарныя правілы паводзін у дыялогу:
- выконваць чарговасць ў гутарцы:
- выслухоўваць суразмоўцы, не перапыняць, падтрымліваць агульную тэму размовы, не адцягвацца ад яе,
- не гаварыць з поўным ротам,
- гаварыць спакойна, добразычлівым тонам.
Таму неабходна:
- Развіваць у дзяцей цікавасць да гульні, выхоўваць уменне самастойна заняць сябе гульнёй (індывідуальнай і сумеснай з аднагодкамі).
- Развіваць дыялагічныя зносіны ў сюжэтна - ролевай гульні не прама, а аказваючы развіваючы ўплыў на саму гульню праз стварэнне прадметна-гульнявога асяроддзя, праз удзел дарослага ў дзіцячых гульнях у якасці партнёра.
- Уключаць у гульні па любой тэматыцы эпізодаў «тэлефонныя размовы», розныя персанажы для актывізацыі ролевага дыялогу.
Дыялагічная мова - найбольш простая, натуральная форма зносін, якая да сямі гадоў павінна быць практычна сфарміравана. Менавіта праз дыялогавыя зносіны трэба вучыць дзяцей самаарганізацыі, самадзейнасці, самакантролю. Мэтанакіраванае выкарыстанне гульнявых прыёмаў дапаможа павысіць эфектыўнасць працэсу фарміравання дыялагічных уменняў у дашкольнікаў.
Развіццё дыялагічным мовы дашкольнікаў ў гульні.
Практыкаванні для развіцця мовы дашкольнікаў:
Загадка.
Гульня падыходзіць дзецям трох-сямі гадоў.
Разгадванне загадак. У загадках даюцца больш яркія прыкметы з'яў і прадметаў, якія маюць сціснутую форму. Угадвання загадак развівае ў дзяцей здольнасць аналізаваць, абагульняць, рабіць высновы і ўмець вылучаць тыповыя прыкметы прадмета. Асобныя загадкі ўзбагацяць слоўнік дзяцей з-за шматзначнасці слоў. І, безумоўна, вучаць вобразна думаць.
Практыкаванне для развіцця мовы дашкольнікаў:
«Што гэта значыць?» (узрост дзяцей старэйшых за пяць гадоў)
Эмацыйная афарбоўка і інтанацыя мовы маюць важнае значэнне, таму, што ўласна па тоне, мы нярэдка даведаемся аб настроі, хто гаворыць і значэнне таго, што ён нам даносіць.
Хуткамоўкі і прымаўкі.
Прамаўляць хуткамоўкі і прымаўкі - карысна для дзяцей рознага ўзросту, нават калі дыкцыя дзіцяці на першы погляд у норме. У дашкольнікаў яшчэ даволі дрэнна працую і скаардынаваны маўленчы апарат. Сустракаюцца дзеці, якія вымаўляючы словы, спяшаюцца, заглынаюць канчаткі, а іншыя, наадварот, павольна кажуць і занадта зацягваюць слова. Неабходна запомніць - дыкцыя фарміруецца пры дапамозе адмысловых заняткаў, бо ніхто не валодае бездакорным вымаўленнем ад прыроды.
Маўленчыя гульні для развіцця дыялагічнай мовы.
Мова выконвае разнастайныя функцыі ў жыцці дзіцяці. Асноўнай і першапачатковай з'яўляецца камунікатыўная функцыя - прызначэнне мовы -быць сродкам зносін. Мэтай зносін можа быць як падтрыманне сацыяльных кантактаў, абмен інтэлектуальнай інфармацыяй, уздзеянне на эмацыйную сферу і паводзіны партнёра, так і само паведамленне. Усе гэтыя аспекты камунікатыўнай функцыі мовы прадстаўлены ў паводзінах дашкольніка і актыўна ім асвойваюцца.
Дыялог выступае як асноўная форма маўленчых зносін, у нетрах якой зараджаецца маналог.
Гутаркова-дыялагічная мова - даволі складаная форма маўленчай дзейнасці, паколькі кожнаму ўдзельніку дыялогу неабходна ўменне выслухаць пытанні і рэплікі суразмоўцы, суадносячы з ім свае адказы і выказванні. Пры гэтым пэўныя цяжкасці выклікае задача правільнага граматычнага афармлення адказу і пытання.
Такім чынам, можна казаць пра тое, што дыялагічная форма зносін не дадзена дзіцяці першапачаткова. Яе станаўленне праходзіць стадыю прад дыялог ( «дуэт», «калектыўны маналог»), стадыя скаардынаванага маўленчага дзеяння, накіравана на падтрыманне сацыяльнага кантакту, практычнага ўзаемадзеянне, паступова набліжаючыся да авалодання «тэарэтычны», змястоўны дыялог, асобасна афарбаванае зносіны.
Першыя маўленчыя гульні па развіццю дыялагічнай мовы лепш за ўсё будаваць вакол цікавых прадметаў, напрыклад макет карабля, ракеты, спадарожнік, новая заводная цацка, гульні і г.д. Гульня праходзіць у форме нязмушанага абмену рэплікамі і адказаў выхавальніка на пытанні. Асноўная мэта моўнай гульні - развіццё стымулу да маўленчых зносін на эмацыйнай аснове. Найбольш даступная і жывая форма засваення дыялогу - гульня. Тут можна прапанаваць наступныя гульні: «Гусі-гусі», «Зайцы», «Святлафор».
Развіццю дыялога таксама спрыяе выкарыстанне прыёмы тэатралізацыі (гульні-драматызацыі, тэатралізаваныя паказы), якія развіваюць інтанацыйную выразнасць, узбагачаюць слоўнік, фарміруюць граматычны лад, актывізуюць маўленчую дзейнасць дзіцяці ў цэлым.
Спачатку дзіцяці прапануецца ўважліва праслухаць дыялог, зразумець яго сэнс, вызначыць удзельнікаў размовы. (. Напрыклад, «вязанка», «галлё» і т д.) Шэраг дыялогаў мае ў сваім складзе слова, якія могуць быць незнаёмыя або незразумелыя дзіцяці - значэнне гэтых слоў неабходна ўдакладніць. Затым дыялог трэба вывучыць. Далей ідзе размеркаванне роляў паміж дзецьмі або паміж дзіцем і дарослым.
Асаблівую ўвагу трэба надаць не механічнаму завучванню і прайграванню дыялогу, а характар выказвання: кожны павінна весці сваі ролі выразна, інтанацыйна афарбоўваючы сваю мову ноткамі здзіўлення, захаплення, здзіўлення…
Дыялогі можна выбіраць у адпаведнасці з прыярытэтнай задачай карэкцыі: гэта можа быць аўтаматызацыя або дыферэнцыяцыя пастаўленых гукаў, замацаванне лексічнага матэрыялу і пашырэнне слоўнікавага запасу, правядзенне работы над граматычным ладам мовы і г.д.
Праца над дыялогам паляпшае моўную дзейнасць дзяцей, пашырае іх кругагляд, развівае камунікатыўныя навыкі.
Да тэкстаў дадзены прыкладныя заданні, якія можна змяніць і дапоўніць іх у адпаведнасці з магчымасцямі вашага дзіцяці і вашай фантазіяй.
Заданні носяць:
- лексічны характар (напрыклад, «Якая гародніна расце на агародзе?»)
- Граматычны характар ( «Змяні словы па ўзоры журавіна - журавіны»).
А таксама спрыяюць развіццю фанетычнага слыху ў дзяцей (напрыклад, «Назаві гукі ў слове», «Колькі літар у словах?”
Прапанаваная падборка матэрыялу можна выкарыстоўваць як для завучвання на памяць, так і для аналізу фанетыка-лексіка-граматычная боку маўлення. У практыкаванні ўключаны заданні на практычнае засваенне лексічных і граматычных сродкаў мовы, авалоданне элементамі гука-літарнага аналізу.
Мэта - дапамагчы дзецям розных узроставых груп развіць навыкі дыялагічнай мовы ў розных сітуацыяцыйных зносінах.