Дысцыплінарная адказнасць навучэнцаў
Вытрымкі з Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб адукацыі
РАЗДЗЕЛ V ДЫСЦЫПЛІНАРНАЯ АДКАЗНАСЦЬ НАВУЧЭНЦАЎ
ГЛАВА 14 ПАДСТАВЫ ДЛЯ ПРЫЦЯГНЕННЯ НАВУЧЭНЦАЎ ДА ДЫСЦЫПЛІНАРНАЙ АДКАЗНАСЦІ. МЕРЫ ДЫСЦЫПЛІНАРНАГА СПАГНАННЯ
Артыкул 118. Падставы для прыцягнення навучэнцаў да дысцыплінарнай адказнасці
Падставай для прыцягнення навучэнца да дысцыплінарнай адказнасці з'яўляецца супрацьпраўнае, вінаватае (наўмыснае або па неасцярожнасці) невыкананне або неналежнае выкананне абавязкаў, ускладзеных на яго актамі заканадаўства, устаноўчым дакументам і іншымі лакальнымі прававымі актамі ўстановы адукацыі, арганізацыі, якая рэалізуе адукацыйныя праграмы навукова-арыентаванай адукацыі, іншай арганізацыі, індывідуальнага прадпрымальніка, якія ажыццяўляюць адукацыйную дзейнасць (далей - дысцыплінарны праступак), у выглядзе наступных дзеянняў (бяздзеяння):
1.1. спазнення або няяўкі без уважлівых прычын на вучэбныя заняткі, заняткі, вытворчае навучанне, практыку, стажыроўку, іншыя формы арганізацыі адукацыйнага працэсу;
1.2. парушэнні дысцыпліны;
1.3. незахаванне ў перыяд праходжання вытворчага навучання, практыкі, стажыроўкі рэжыму працоўнага часу, вызначанага правіламі ўнутранага працоўнага распарадку адпаведнай арганізацыі;
1.4. невыканання без уважлівых прычын патрабавання педагагічнага работніка, заснаванага на акце заканадаўства, устаноўчым дакуменце або іншым лакальным прававым акце ўстановы адукацыі, арганізацыі, якая рэалізуе адукацыйныя праграмы навукова-арыентаванай адукацыі, іншай арганізацыі, індывідуальнага прадпрымальніка, якія ажыццяўляюць адукацыйную дзейнасць;
1.5. абразы ўдзельнікаў адукацыйнага працэсу;
1.6. псавання капітальных пабудоў (будынкаў, збудаванняў), абсталявання або іншай маёмасці ўстановы адукацыі, арганізацыі, якая рэалізуе адукацыйныя праграмы навукова-арыентаванай адукацыі, іншай арганізацыі, індывідуальнага прадпрымальніка, якія ажыццяўляюць адукацыйную дзейнасць;
1.7. распівання алкагольных, слабаалкагольных напояў, піва, спажывання наркатычных сродкаў, псіхатропных рэчываў, іх аналагаў, таксічных або іншых адурманьваючых рэчываў у памяшканнях і на тэрыторыях, якія займаюцца ўстановай адукацыі, арганізацыяй, якая рэалізуе адукацыйныя праграмы навукова-арыентаванай адукацыі, іншай арганізацыяй, індывідуальным прадпрымальнікам, якія ажыццяўляюць адукацыйную дзейнасць, а таксама з'яўленні ва ўказаных месцах у стане алкагольнага, наркатычнага або таксічнага ап'янення;
1.8. курэння (спажывання) тытунёвых вырабаў, выкарыстання электронных сістэм курэння, сістэм для спажывання тытуню ў памяшканнях і на тэрыторыях, якія займае ўстанова адукацыі, арганізацыя, якая рэалізуе адукацыйныя праграмы навукова-арыентаванай адукацыі, а таксама ў памяшканнях і на тэрыторыях (акрамя спецыяльна створаных месцаў), займаных іншай арганізацыяй, індывідуальным прадпрымальнікам, якія ажыццяўляюць адукацыйную дзейнасць;
1.9. іншых супрацьпраўных дзеянняў (бяздзеяння).
Не прызнаецца дысцыплінарнай правіннасцю дзеянне, якое адпавядае крытэрыям, указаным у пункце 1 гэтага артыкула, учыненае навучэнцам з ліку асоб з умеранай і цяжкай інтэлектуальнай недастатковасцю, з цяжкімі, шматлікімі парушэннямі ў фізічным і (або) псіхічным развіцці.
За здзяйсненне навучэнцам дысцыплінарнай правіннасці ўстанаўліваецца дысцыплінарная адказнасць, якая выражаецца ва прымяненні да яго мер дысцыплінарнага спагнання.
Артыкул 119. Узрост, па дасягненні якога надыходзіць дысцыплінарная адказнасць
Да дысцыплінарнай адказнасці прыцягваецца навучэнец, які дасягнуў да моманту здзяйснення дысцыплінарнай правіннасці ўзросту чатырнаццаці гадоў, а навучэнец з ліку асоб з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця - сямнаццаці гадоў.
Да навучэнца, які здзейсніў дысцыплінарную правіну і не дасягнуў да моманту яго здзяйснення ўзросту, з якога надыходзіць дысцыплінарная адказнасць, а таксама да навучэнца з ліку асоб з умеранай і цяжкай інтэлектуальнай недастатковасцю, з цяжкімі, множнымі парушэннямі ў фізічным і (або) псіхічным развіцці могуць прымяняцца меры педагагічнага ўздзеяння (гутарка, абмеркаванне на педагагічным савеце і іншыя меры, якія не супярэчаць заканадаўству).
Артыкул 120. Меры дысцыплінарнага спагнання
За здзяйсненне дысцыплінарнай правіннасці да навучэнца могуць быць прыменены наступныя меры дысцыплінарнага спагнання:
1.1. заўвага;
1.2. вымова;
1.3. датэрміновае спыненне адукацыйных адносін (адлічэнне) па падставах, прадугледжаных падпунктамі 5.10–5.13 і 5.16 пункта 5 артыкула 68 гэтага Кодэкса.
2. Датэрміновае спыненне адукацыйных адносін (адлічэнне) як мера дысцыплінарнага спагнання не прымяняецца да:
2.1 навучэнца, які не дасягнуў васямнаццаці гадоў і не завяршыў асваенне зместу адукацыйнай праграмы базавай адукацыі, адукацыйнай праграмы сярэдняй адукацыі, адукацыйнай праграмы спецыяльнай адукацыі на ўзроўні агульнай сярэдняй адукацыі для асоб з інтэлектуальнай недастатковасцю, адукацыйнай праграмы прафесійна-тэхнічнай адукацыі, якая забяспечвае атрыманне кваліфікацыі рабочага (служачага ) і агульнай сярэдняй адукацыі, або адукацыйнай праграмы прафесійна-тэхнічнай адукацыі з вывучэннем асобных вучэбных прадметаў на павышаным узроўні, якая забяспечвае атрыманне кваліфікацыі рабочай (служачага) і агульнай сярэдняй адукацыі, адной з адукацыйных праграм сярэдняй спецыяльнай адукацыі, якая не прайшла выніковую атэстацыю за перыяд атрымання агульнай базавай, агульнай сярэдняй адукацыі пры засваенні зместу адукацыйнай праграмы спецыяльнай адукацыі на ўзроўні агульнай сярэдняй адукацыі;
2.2. навучэнца, які не дасягнуў узросту шаснаццаці гадоў, за выключэннем вучня сувораўскага ваеннага вучылішча, кадэцкага вучылішча, спецыялізаванага ліцэя;
2.3. выхаванца спецыяльнай навучальна-выхаваўчай установы, спецыяльнай лячэбна-выхаваўчай установы, сацыяльна-педагагічнага цэнтра, дзіцячага дома, школы-інтэрната для дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў.
Права выбару меры дысцыплінарнага спагнання належыць кіраўніку ўстановы адукацыі, арганізацыі, якая рэалізуе адукацыйныя праграмы навукова-арыентаванай адукацыі, іншай арганізацыі, якая ажыццяўляе адукацыйную дзейнасць, індывідуальнаму прадпрымальніку, які ажыццяўляе адукацыйную дзейнасць. Пры выбары меры дысцыплінарнага спагнання павінны ўлічвацца цяжар дысцыплінарнай правіннасці, прычыны і абставіны, пры якіх ён здзейснены, папярэднія паводзіны навучэнца.
Меры дысцыплінарнага спагнання, умовы і парадак іх прымянення ў адносінах да вучняў сувораўскага ваеннага вучылішча ўстанаўліваюцца Палажэннем аб сувораўскім ваенным вучылішчы.
Крыніца: https://pravo.by/document/?guid=3871&p0=hk1100243 – Нацыянальны прававы Інтэрнэт-партал Рэспублікі Беларусь